Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2014

ΜΑΡΜΑΡΩΜΕΝΟ ΚΥΡΟΣ

 

Σε μια κοινωνία σαν τη δική μας, με χαρακτηριστικά εξαιρετικά κοφτά και συγκεκριμένα, δεν υπάρχουν θέματα προς δημόσια διαβούλευση ή πολύ περισσότερο προς δημιουργική αντιπαράθεση. Η εισαγωγή προς συζήτηση ενός θέματος με απουσία αιχμών, είναι από μόνο του ένα γεγονός ανύπαρκτο. Πάντοτε κάποιοι θα ενοχλούνται. Σίγουρα θα συγκροτηθούν μειοψηφικά ή πλειοψηφικά σχήματα με σαφείς κόκκινες γραμμές. 

Είναι δεδομένο πως ο χρόνος θα εξαντληθεί  σε μια διαμάχη επί της διαδικασίας: ποιός έχει δικαίωμα να συμμετάσχει στην συζήτηση και με ποια σειρά θα παρουσιαστούν οι ενότητες. Κατά την έννοια αυτή, οι στερεοτυπικές απόψεις και οι παγιωμένες αντιλήψεις βρίσκονται σε πλήρη ακμή. Το τίμημα αυτής του επίπεδου δόγματος, το αποδίδει μια μικρή μειοψηφία αντιρρησιών με φιλελεύθερα αντανακλαστικά, η οποία έτσι και αλλιώς ατυχεί, αφού κανένας πολιτικός σχηματισμός δεν μπορεί να την εκπροσωπήσει. 

Η μειοψηφική αυτή υποδιαίρεση, υποχρεούται να συμβιώνει κάτω από το βάρος των «αναντίρρητων αξιωμάτων» της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας:Τα λεγόμενα «εθνικά θέματα», οι «βάρβαρες νεοφιλελεύθερες πολιτικές», οι μικρομεσαίοι «που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της πραγματικής οικονομίας», το πανεπιστημιακό άσυλο που «διαρκώς βρίσκεται υπό διωγμό», η «πνευματική ασημαντότητα της Δύσης», η «αυθεντικότητα της καθ΄ημάς Ανατολής» και πάρα πολλά άλλα, αποτελούν ένα μικρό μόνον δείγμα αυτής της ιδιόμορφης καταπίεσης. 

 Υπ’ αυτήν την έννοια λοιπόν, ποια θα μπορούσε να είναι η θέση το μέσου συμπολίτη μας, σχετικά με την επιστροφή των γλυπτών της Ακροπόλεως των Αθηνών; Μα φυσικά η υποστήριξη της επιστροφής τους στη Μητέρα Πατρίδα.Η εντύπωση ωστόσο που έχω, είναι πως αυτός ο συμπολίτης μας, διατηρεί την παραπάνω άποψη χωρίς να έχει αξιολογήσει την πνευματική βαρύτητα που έχουν τα καλλιτεχνήματα αυτά από μόνα τους, αλλά και χωρίς να έχει επισκεφθεί ποτέ τη σχετική αίθουσα του Βρετανικού Μουσείου. 

Δηλαδή, εφόσον αναγνωρίζεται ο κλασσικός αρχαιοελληνικός πολιτισμός (και ειδικότερα οι επιρροές που ασκήθηκαν στα γεωγραφικά πλαίσια της Αθηναϊκής Δημοκρατίας και στα παράλια της Ιωνίας) ως αφετηρία του συνόλου της Δυτικής Κουλτούρας, κορύφωση της οποίας υπήρξε ο Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός, η πνευματική καταγωγή και αξία των γλυπτών της Ακροπόλεως, είναι δεδομένη και αναντίλεκτη, όπου και αυτά εάν στεγάζονται. 

Η ουσία τους κρύβεται στο πολιτισμικό φορτίο που δυστυχώς η ελληνική κοινωνία του σήμερα όχι αγνοεί, αλλά απορρίπτει:δεν ήταν τα χέρια των δημιουργών που σμίλευσαν αυτά τα αριστουργήματα, αλλά το φιλελεύθερο πνεύμα μιας ολόκληρης κοσμοθεωρίας που συνέθετε  την πολιτική θεωρία και την καλλιτεχνική άποψη πάνω στο ομοίωμα μιας κόρης, μιας καρυάτιδας. 

Η απόρριψη του κοινωνικού πατερναλισμού, η πνευματική άνεση στην αποδοχή της διαφορετικής άποψης – στα μέτρα πάντοτε της εποχής – η καταδίκη της λογικής της ελάσσονος προσδοκίας, αυτά όλα και πολλά παρόμοια οικοδόμησαν όχι μόνον τα εν λόγω γλυπτά, αλλά έναν ολόκληρο πολιτισμό. 

Θεωρώντας την Ελλάδα του σήμερα ως διάδοχο αυτού του πολιτισμικού κεφαλαίου, ποιο είναι το αποτέλεσμα; ένας στείρος συντηρητισμός, με έντονες λαϊκίστικες ανταύγειες, πασπαλισμένος με άφθονη συνομωσιολογία και φοβία έναντι του Νέου, όποιο και εάν αυτό είναι. 

Αλλά είναι και κάτι ακόμη, συμβολικό και απλοϊκό ίσως, αλλά πέρα για πέρα υπαρκτό: η σεμνότητα με την οποία τα γλυπτά αυτά εκτίθενται στον ειδικό θάλαμο του Βρετανικού Μουσείου, αποδεικνύει πως η αρχαία αθηναϊκή καλλιτεχνική αισθητική της λιτότητας και του γοήτρου, έχει καταστεί πλήρως κατανοητή στους Άγγλους. Γιατί; Ο Διαφωτισμός ως πνευματικός κρίκος ανάμεσα στην κλασσική Αθήνα και τη σημερινή πραγματικότητα, παρέχει όλες τις πειστικές απαντήσεις. 

Κατά συνέπεια, έχω την εντύπωση, πως το χαμένο κύρος που πολλά πολλά χρόνια ο Ελληνισμός αναζητά, δεν θα το βρει στην επιστροφή των γλυπτών. Αυτό που ίσως δώσει στην κουρασμένη Ελλάδα μια ανάσα, είναι η αποδέσμευση από τη σκιά του (αιώνιου) μαρμαρωμένου βασιλιά που αναζητά…

 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου