Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου 2015

ΤΑ ΠΑΙΔΕΙΑ ΜΟΝΟ ΠΑΙΖΕΙ ΣΤΟ ΕΞΗΣ;

 

Κατά πως φαίνεται, αυτή θα είναι η κυβέρνηση, που με ένα σύνολο αλλαγών στην παιδεία, θα δώσει το πράσινο φως ώστε οι μαθητές, σε μία ηλικία που ανθίζουν οι πνευματικές τους ικανότητες, να σταματήσουν την έντιμη προσπάθεια. Ας προχωρήσουμε σε μία λογική ανάλυση, βήμα-βήμα, των εξαγγελθέντων μέτρων και των αποτελεσμάτων τους.

Η κατάργηση της τράπεζας των θεμάτων των τελικών εξετάσεων, που περιλαμβάνει θέματα από το σύνολο της, ορισμένης από το υπουργείο, διδακτικής ύλης δίνει την ευχέρεια στους διδάσκοντες να μην την καλύπτουν και έτσι να αποστερούν τους μαθητές από σημαντικές γνώσεις. Χωρίς μερικώς ενιαίες εξετάσεις, δημιουργούνται μαθητές πολλων ταχυτήτων, αυτοί που θα εξεταστούν πάνω στο σύνολο της ύλης και αυτοί που θα εξεταστουν σε ένα κομμάτι αυτής. Είναι αυτό δημοκρατικό;

Επίσης, παρέχεται το υπόβαθρο για διαιώνιση των καταλήψεων. Έχει εξαγγελθεί και ο περιορισμός της διδακτέας ύλης, από μικρή που ήδη είναι, στις απολύτως απαραίτητες γνώσεις για να μην βγουν δηλαδή αδαείς πολίτες οι μαθητές. Το πρόβλημα με την ύλη είναι το βάθος, η συμπερίληψη δηλαδή πολλών επουσιωδών λεπτομερειών, και όχι το πλάτος. Η ιστορία, τα μαθηματικά, η φυσική, η βιολογία, η ελληνική γλώσσα είναι επιστήμες-γίγαντες που φέρουν γνώσεις αποκομισθείσες ανά τους αιώνες.

Έτσι, το έντιμο και δίκαιο είναι οι μαθητές να λαμβάνουν μία γεμάτη κουταλιά γνώσης, αντιπροσωπευτικής για όλες τις ενότητες. Για παράδειγμα, η ιστορία δεν μπορεί να εξαντλείται στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, το Βυζάντιο και την άρχαιο και νεοελληνική ιστορία. Σαφώς και το βάρος θα δοθεί σε αυτές τις ενότητες, αλλά είναι κρίμα να μην διδάσκονται και τα επιτεύγματα άλλων θαυμαστών αυτοκρατοριών.

Ακόμη, χρέος της πολιτείας είναι να διατηρήσει το επίπεδο των σχολείων υψηλό, γιατί το αντίθετο θα υποθηκεύσει το μέλλον τους, όπως εξηγώ παρακάτω. Πώς θα γίνει αυτό όμως χωρίς αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και απόλυση των ακατάλληλων; 

Τέλος, το καλύτερο. Από το υψηλότερο βάθρο της παιδείας γκρεμίζονται τα πειραματικά και, μην έχοντας ως πρότυπο αυτά, τα κανονικά σχολεία μοιραία θα λάβουν το χρυσό βατόμουρο της ήσσονος προσπάθειας και θα πάρουν την κατεύθυνση του κατηφορικού μηδενισμού.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου