Το προσχέδιο
του προϋπολογισμού του 2019 κατατέθηκε στη Βουλή αργά το απόγευμα της Δευτέρας
01 Οκτωβρίου 2018 από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Γιώργο
Χουλιαράκη.
«Το υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε 1 Οκτωβρίου, προς συζήτηση
στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής το Προσχέδιο του Κρατικού
Προϋπολογισμού για το έτος 2019» αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Υπουργείο
Οικονομικών.
Την πρόθεση της κυβέρνησης να μην υλοποιήσει την εφαρμογή των συνταξιοδοτικών και εξισορροπητικών παρεμβάσεων όπως αυτές είχαν συμπεριληφθεί στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο 2019- 2022 για το 2019
Tο προσχέδιο του νέου
προϋπολογισμού αποτυπώνει την πρόθεση της κυβέρνησης να μην υλοποιήσει την
εφαρμογή των συνταξιοδοτικών και εξισορροπητικών παρεμβάσεων (μείωση των
συντάξεων από 1/1/2019 και υλοποίηση αντίμετρων, αντίστοιχα).
Όπως αυτές είχαν
συμπεριληφθεί στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο 2019- 2022 για το 2019, με την εξαίρεση
του μέτρου ενίσχυσης των οικογενειακών επιδομάτων, το οποίο ήδη εφαρμόζεται από
την 1η Ιανουαρίου εφέτος.
Ωστόσο, η ακριβής ποσοτικοποίηση των δημοσιονομικών παρεμβάσεων που προτίθεται να υλοποιήσει η κυβέρνηση, θα οριστικοποιηθεί στο πλαίσιο της επεξεργασίας των προϋπολογισμών των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά τη διαδικασία του «Ευρωπαϊκού Εξαμήνου» (σ.σ. το σχέδιο του νέου προϋπολογισμού θα αποσταλεί στην Κομισιόν στις 15 Οκτωβρίου).
Παράλληλα, για το 2019 θα υπάρξει αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής που θα υλοποιηθεί μέσω των ακόλουθων μέτρων που προτίθεται να εφαρμόσει η κυβέρνηση:
-Από την πλευρά των εσόδων,
Ωστόσο, η ακριβής ποσοτικοποίηση των δημοσιονομικών παρεμβάσεων που προτίθεται να υλοποιήσει η κυβέρνηση, θα οριστικοποιηθεί στο πλαίσιο της επεξεργασίας των προϋπολογισμών των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά τη διαδικασία του «Ευρωπαϊκού Εξαμήνου» (σ.σ. το σχέδιο του νέου προϋπολογισμού θα αποσταλεί στην Κομισιόν στις 15 Οκτωβρίου).
Παράλληλα, για το 2019 θα υπάρξει αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής που θα υλοποιηθεί μέσω των ακόλουθων μέτρων που προτίθεται να εφαρμόσει η κυβέρνηση:
-Από την πλευρά των εσόδων,
(α).τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% μεσοσταθμικά,
(β).τη μείωση ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και
αγροτών,
(γ).τη μείωση φορολογίας διανεμόμενων κερδών και (δ) τη σταδιακή
μείωση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων από 29% σε 25% με μείωση κατά 1%
κατ' έτος.
-Από την πλευρά των δαπανών, (α) την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για νέους κάτω των 25 ετών, (β) την εισαγωγή ενός νέου προγράμματος επιδότησης ενοικίου με οικονομικά και οικογενειακά κριτήρια, (γ) την ενίσχυση των σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, (δ) την ενίσχυση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι».
Το προσχέδιο του προϋπολογισμού στηρίζεται σε ένα αναθεωρημένο μακροοικονομικό σενάριο, βάσει του οποίου ο ρυθμός ανάπτυξης, σε σταθερές τιμές, προβλέπεται να είναι 2,1% και 2,5% για τα έτη 2018 και 201,9 αντιστοίχως
Σύμφωνα με το προσχέδιο, οι ικανοποιητικές δημοσιονομικές επιδόσεις των ετών
2015- 2018, καθώς και η βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών της ελληνικής
οικονομίας επιτρέπουν τη σταδιακή αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής
πολιτικής.
Με σκοπό την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών,
την υποστήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης και την αντιμετώπιση, με τρόπο
στοχευμένο, χρόνιων ελλειμμάτων στον τομέα της κοινωνικής προστασίας.
Σύμφωνα επίσης με τις εκτιμήσεις του προσχεδίου του, τόσο τα περιγραφόμενα μέτρα δημοσιονομικής επέκτασης όσο και η μη εφαρμογή των συνταξιοδοτικών και εξισορροπητικών παρεμβάσεων είναι πλήρως συμβατά με τον δημοσιονομικό στόχο της χώρας, όπως αυτός τίθεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο 2019- 2022.
Αναλυτικά
τα δύο σενάρια που επεξεργάζεται η κυβέρνηση
Στο βασικό
σενάριο, το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2018 διαμορφώνεται στο 3,8% ή στα 7,043
δισ. ευρώ, την ώρα που η πρόβλεψη που είχε γίνει με το μεσοπρόθεσμο ήταν για
πρωτογενές πλεόνασμα 6,881 δισ. ευρώ που αντιστοιχούσε και πάλι στο 3,8% του
ΑΕΠ, καθώς διορθώθηκε προς τα πάνω η πρόβλεψη της ανάπτυξης από το 2% στο 2,1%.
Πατήστε ΕΔΩ για
να δείτε το προσχέδιο του προϋπολογισμού
Το βασικό
σενάριο, περιλαμβάνει την περικοπή των συντάξεων και την ενεργοποίηση των
αντίμετρων. Γι’ αυτό και προβλέπεται θετικό ισοζύγιο των Οργανισμών Κοινωνικής
Ασφάλισης κατά 4,109 δισ. ευρώ έναντι πρόβλεψης του μεσοπρόθεσμου για θετικό
ισοζύγιο 3,815 δισ. ευρώ.
Το θετικό ισοζύγιο των ΟΚΑ για το 2018 εκτιμάται στα
1,833 δις. ευρώ οπότε αυτή η διαφορά των δύο δις. ευρώ οφείλεται αποκλειστικά
στην πρόβλεψη για την περικοπή των συντάξεων.
Στο δεύτερο σενάριο, ο προϋπολογισμός του 2019 μπορεί να κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% του ΑΕΠ -δηλαδή 122 εκατ. ευρώ πάνω από τον επίσημο στόχο της επόμενης χρονιάς- χωρίς να μειωθούν οι συντάξεις.
Στο δεύτερο σενάριο, ο προϋπολογισμός του 2019 μπορεί να κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% του ΑΕΠ -δηλαδή 122 εκατ. ευρώ πάνω από τον επίσημο στόχο της επόμενης χρονιάς- χωρίς να μειωθούν οι συντάξεις.
Με βάση το
δεύτερο σενάριο προβλέπονται και τα εξής μέτρα:
·κατάργηση της περικοπής των
συντάξεων μέτρο που επιφέρει δημοσιονομικό κόστος 2,065 δις. ευρώ.
·κατάργηση των αντίμετρων (πλην
αυτού που αφορά στα οικογενειακά επιδόματα) κάτι που σημαίνει εξοικονόμηση 1,73
δις. ευρώ για τον προϋπολογισμό.
· μείωση του ΕΝΦΙΑ με κόστος 263
εκατ. ευρώ
· μείωση των ασφαλιστικών
εισφορών των αυτοαπασχολουμένων κατά 229 εκατ. ευρώ
· επιδότηση ενοικίου με 150 εκατ.
ευρώ
· διάθεση 103 εκατ. ευρώ για την
επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών των νέων εργαζόμενων και
· διάθεση 22 εκατ. ευρώ για τις
3500 προσλήψεις στην ειδική αγωγή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου