Η πρόσφατη πανδημία έχει προκαλέσει ανησυχία στην παγκόσμια επιχειρηματική κοινότητα, με την ποντοπόρο ναυτιλία να είναι από τις πρώτες που βίωσαν σοβαρές επιπτώσεις, όπως συμβαίνει πάντα, αφού η ναυτιλιακή αγορά αποτελεί βαρόμετρο της οικονομίας σε οποιοδήποτε επίπεδο, είτε τοπικό είτε παγκόσμιο.
Τα επίπεδα μεταβλητότητας
και τα χαμηλά επίπεδα εμπορίου και ναύλων έχουν μετατοπίσει την προσοχή όλων
των ενδιαφερομένων στο να επανεξετάσουν τις στρατηγικές τους σε λειτουργικούς
τομείς, με αυτόν της χρηματοδότησης να αποτελεί τον πυρήνα. Αυτά είναι μερικά
από τα συμπεράσματα έρευνας για τον κλάδο της XRTC Business Consultants.
Πολλές τράπεζες πάντως έχουν πουλήσει τα ναυτιλιακά NPL τους σε θεσμικούς επενδυτές ενώ φαίνεται, σύμφωνα πάντα με την έρευνα της XRTC, ότι έρχεται ένα νέο κύμα μη εξυπηρετούμενων δανείων. Τα περισσότερα από αυτά αναμένεται να προέλθουν από τα πρόσφατα αναδιαρθρωμένα δάνεια που θα μετατραπούν ξανά σε μη εξυπηρετούμενα.
Αυτό σημαίνει ότι η κύρια απασχόληση των τραπεζών, κατά τους επόμενους μήνες,
θα είναι να περιορίσουν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Κατά τη διάρκεια των
τελευταίων μηνών, με τη δραματική πτώση των τιμών του πετρελαίου και την
αυξανόμενη ανησυχία σχετικά με τον αντίκτυπο της COVID-19, οι χρηματοδότες και
οι πλοιοκτήτες αισθάνονται επιτακτική την ανάγκη εξέτασης των δανειακών τους
συμβάσεων. Ομως και πριν από την πανδημία αναδύθηκαν προκλήσεις εξαιτίας των
νέων περιβαλλοντικών ρυθμίσεων και των επενδύσεων στα πλοία που αυτές
συνεπάγονται.
Αλλά,
σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η ναυτιλία ως διεθνής παγκόσμια
βιομηχανία, δεν θεωρείται βασική οικονομική δραστηριότητα για τις περισσότερες
ευρωπαϊκές χώρες, επομένως δεν αποτελεί βασική δραστηριότητα για τις
περισσότερες τράπεζές τους. Επιπλέον, οι κεντρικές τράπεζες και οι διάφορες
ρυθμιστικές αρχές ζητούν υψηλά επίπεδα ασφάλειας σε πιστωτικά περιουσιακά
στοιχεία, αναγκάζοντας τις τράπεζες να προτιμούν την έκθεση σε τομείς της
οικονομίας που θεωρούνται ασφαλείς.
Ωστόσο οι ελληνικές τράπεζες συνεχίζουν την υποστήριξή τους στη ναυτιλία, παρά τα συνεχιζόμενα εγχώρια προβλήματα. «Γεγονός είναι ότι η συσσωρευμένη εμπειρία, η συντηρητική στρατηγική και ο αποτελεσματικός έλεγχος από την κεντρική Τράπεζα της Ελλάδος ήταν λόγοι που απέτρεψαν τη διόγκωση ζημιών στην ελληνική τραπεζική αγορά ναυτιλίας», εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC Γιώργος Ξηραδάκης. «Αντιθέτως, αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την ύπαρξη ασφαλούς επιχειρηματικού τομέα χρηματοδότησης για τις ίδιες τις τράπεζες και άρα συνέχιση των ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων με σκοπό τη διατήρηση της κερδοφορίας τους», προσθέτει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου