Η χρήση των μετρητών είχε ήδη μειωθεί σε πολλές χώρες πριν από την επέλαση του κορωνοϊού, καθώς οι καταναλωτές αξιοποιούσαν όλο και περισσότερο τις εφαρμογές πληρωμών και τις πιστωτικές κάρτες ακόμα και για τις μικρότερες αγορές. Ωστόσο, ο κορωνοϊός επέσπευσε τη μετάβαση προς το ηλεκτρονικό χρήμα, με αποτέλεσμα να αλλάξει τις συνθήκες για τους εμπόρους και να διογκώσει την αγορά ηλεκτρονικών πληρωμών.
Οι ανησυχίες σχετικά με τη μετάδοση του ιού υποχρέωσαν τους καταναλωτές να
αλλάξουν τον τρόπο που αγοράζουν και πληρώνουν. Τα καταστήματα λιανικής και τα
εστιατόρια προωθούν τις ηλεκτρονικές πληρωμές έναντι των μετρητών, ώστε να
μειώσουν την έκθεση των πελατών τους στον κορωνοϊό. Η κεντρική τράπεζα της
Κίνας αποστείρωσε τα μετρητά σε περιοχές που επλήγησαν από τον ιό. Και οι
κυβερνήσεις από την Ινδία και την Κένυα μέχρι τη Σουηδία, καθώς και τα Ηνωμένα
Εθνη, προωθούν τις ηλεκτρονικές πληρωμές, επικαλούμενες την προστασία της
δημόσιας υγείας.
Πάντως, τα μετρητά δεν έχουν εξαφανιστεί. Πριν από την επέλαση της
πανδημίας, το 80% των συναλλαγών στην Ευρώπη πραγματοποιείτο με μετρητά, ενώ
δεν υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις για εξάλειψή τους εξαιτίας της πανδημίας.
«Εχουμε έναν κόσμο, στον οποίο υπάρχει λιγότερη επαφή. Οι συνήθειες των
ανθρώπων αλλάζουν αυτή τη στιγμή που μιλάμε», δήλωσε ο Μόρτεν Γιόργκενσεν,
διευθυντής της εταιρείας συμβούλων RBR του Λονδίνου.
Αυτές οι δυναμικές δίνουν ώθηση στις εταιρείες πιστωτικών καρτών, σε
τράπεζες και σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες, οι οποίες ευνοούνται από την κρίση. Θα
διοχετεύσουν τα κέρδη αυτής της περιόδου σε μία επανάσταση για την εξάλειψη των
μετρητών, ενθαρρύνοντας τους καταναλωτές και τους εμπόρους να χρησιμοποιούν
κάρτες και εφαρμογές για το κινητό, οι οποίες έχουν υψηλές χρεώσεις. Μόνον στη
Βρετανία, οι έμποροι πλήρωσαν 1,7 δισ. δολάρια σε χρεώσεις το 2018, περίπου
87,4 εκατ. δολάρια περισσότερα σε σχέση με το 2017.
Οι εταιρείες πληρωμών και επεξεργασίας συναλλαγών, όπως η PayPal (της
οποίας η μετοχή ενισχύθηκε κατά 55% φέτος) και η ολλανδική Adyen (που
ενισχύθηκε κατά 72%), φαίνεται πως θα βγουν κερδισμένες. Οπως επίσης και οι
εταιρείες ανάλυσης δεδομένων και οι εταιρείες κυβερνοασφάλειας ή οι
επιχειρήσεις που επιτρέπουν στους εμπόρους να δεχθούν πληρωμές με κάρτες.
Οι αγορές μέσω Διαδικτύου έχουν ενισχύσει την τάση αποφυγής μετρητών, καθώς
οι καταναλωτές που μένουν στα σπίτια τους καταφεύγουν στο Διαδίκτυο για τα
βασικότερα προϊόντα. Στις ΗΠΑ, 40 εκατομμύρια καταναλωτές χρησιμοποίησαν το
Διαδίκτυο για τα ψώνια του σούπερ μάρκετ τον Απρίλιο. Στην Ιταλία, όπου
επικρατεί η χρήση των μετρητών, οι συναλλαγές για αγορές μέσω Ιντερνετ
αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 80%.
Οι εταιρείες έκδοσης πιστωτικών καρτών ενισχύουν την τάση, καθώς
συνεργάζονται με τράπεζες και κυβερνήσεις, ώστε να αυξήσουν το κατώτατο όριο
των ανέπαφων συναλλαγών. Τα όρια των 20 ευρώ, που αρχικά τέθηκαν προκειμένου να
αποτρέψουν τις κλοπές μεγάλων ποσών, αυξήθηκαν στα 50 ευρώ ή ακόμα και
περισσότερο σε ορισμένες χώρες κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Ως αποτέλεσμα,
έδωσαν κίνητρο στους καταναλωτές να αυξήσουν τα ψώνια τους.
Η Visa ανακοίνωσε αύξηση των ανέπαφων πληρωμών για προϊόντα βασικών αναγκών στη Βρετανία, έπειτα από την αύξηση των κατώτατων ορίων. Στις ΗΠΑ οι ανέπαφες συναλλαγές αυξήθηκαν κατά 100% σε σχέση με πέρυσι. Επίσης, η Visa ανέφερε πως συνεργάζεται με τις κυβερνήσεις της Ελλάδας, της Ιρλανδίας, της Μάλτας, της Πολωνίας και της Τουρκίας, ώστε να αυξήσει το όριο. Πέρυσι, η Κομισιόν έθεσε όριο στις χρεώσεις των συναλλαγών με χρεωστικές κάρτες στο 0,2% και για πιστωτικές κάρτες στο 0,3%. Ωστόσο, η αύξηση των ανέπαφων συναλλαγών αντισταθμίζει τις απώλειες για τις εταιρείες έκδοσης καρτών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου