Συλλογική αγωγή κατά των παρόχων ενέργειας για τη ρήτρα αναπροσαρμογής που εκτοξεύει τους λογαριασμούς του ρεύματος σε δυσθεώρητα επίπεδα ετοιμάζει το ΙΝΚΑ – Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας. Μπορεί για την κυβέρνηση και τις εταιρίες η ρήτρα να θεωρείται περίπου ως… φυσικό φαινόμενο για το οποίο δεν προτίθεται να πράξει τίποτε.
Ωστόσο για τους νομικούς εκπροσώπους της καταναλωτικής οργάνωσης αυτός ο δαιδαλώδης τύπος όχι μόνο δεν αποτελεί θέσφατο, αλλά μπορεί και πρέπει να προσβληθεί στα δικαστήρια. Στόχος της αγωγής, που αναμένεται να κατατεθεί τον Μάιο, σύμφωνα με τον επικεφαλής του ΙΝΚΑ Γιώργο Λεχουρίτη, είναι αφενός μεν να επιστραφούν στους καταναλωτές τα χρήματα που έχουν καταβάλει για τη ρήτρα αναπροσαρμογής και αφετέρου, καταθέτοντας ασφαλιστικά μέτρα, να μην έχει το δικαίωμα καμία εταιρία να προχωρά στη διακοπή του ρεύματος μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης.
Εκατοντάδες ήταν
αυτοί που μέχρι τα μέσα της περασμένης εβδομάδας είχαν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον
για να συμμετάσχουν στη συλλογική αγωγή κι ενώ ήδη το ΙΝΚΑ – Γενική Ομοσπονδία
Καταναλωτών Ελλάδας κατακλύζεται από πολίτες, νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Για
αυτόν τον σκοπό έχει δημιουργηθεί ειδική ιστοσελίδα από την οργάνωση, όπου
περιγράφονται αναλυτικά όλα τα βήματα και τα οποία παρουσιάζει συνοπτικά η
«κυριακάτικη δημοκρατία».
Στη συλλογική αγωγή μπορούν να συμμετέχουν πρακτικά όλοι οι πολίτες που έχουν πέσει θύματα της ρήτρας αναπροσαρμογής, εκτός… των παρόχων ενέργειας, δηλαδή τόσο πολίτες (ιδιοκτήτες ή ενοικιαστές κατοικιών) τόσο και επιχειρηματίες. Επίσης, μπορούν να συμμετέχουν ακόμη και όσοι έχουν αλλάξει πάροχο ενέργειας εντός των τελευταίων έξι μηνών.
Κατά των εταιριών έχουν δικαίωμα να στραφούν ακόμη και όσοι έχουν οφειλές, είτε η σύμβασή τους είναι ενεργή είτε αυτή έχει καταγγελθεί από τον πάροχο εντός των τελευταίων έξι μηνών. Σε κάθε περίπτωση, εφόσον και ο νέος πάροχος επιβαρύνει με τη ρήτρα αναπροσαρμογής, προφανώς οι ενδιαφερόμενοι έχουν δικαίωμα να στραφούν και κατά του νέου παρόχου.
Δικαίωμα προσφυγής έχουν ακόμη και όσοι έχουν καταλήξει στη ΔΕΗ ως πάροχο τελευταίου καταφυγίου, εφόσον ο λογαριασμός τους επιβαρύνεται με ρήτρα προσαρμογής. Για να συμμετάσχει κάποιος στη συλλογική αγωγή χρειάζεται να εγγραφεί ως μέλος του ΙΝΚΑ, συμπληρώνοντας την αίτηση εγγραφής στο ΙΝΚΑ, και στη συνέχεια χρειάζεται να αποστείλει στην οργάνωση τα εξής έγγραφα:
Αντίγραφο της σύμβασης με τον πάροχο. Αντίγραφα εκκαθαριστικών λογαριασμών Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου – Μαρτίου 2021. Αντίγραφα εκκαθαριστικών λογαριασμών Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου – Μαρτίου 2022. Μια έγγραφη εξουσιοδότηση προς τους δικηγόρους που έχουν αναλάβει τη σύνταξη, την κατάθεση και την εκδίκαση της αγωγής.
Τα παραπάνω έγγραφα
αποστέλλονται σκαναρισμένα (ή με καθαρές φωτογραφίες από κινητό τηλέφωνο) στη
θυρίδα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου eggrafi.inka.gr@gmail.com. Εάν έχετε
περισσότερες παροχές, σε διαφορετικούς παρόχους, τότε όλα τα παραπάνω έγγραφα
χρειάζεται να τα στείλετε εκ νέου για κάθε επιπλέον πάροχο. Σε περίπτωση που
κάποιος έχει χάσει τη σύμβασή του, τότε μπορεί να ζητήσει αντίγραφο από τον
πάροχο.
Εάν η κατάθεση της
αίτησης γίνει σε φυσικό κατάστημα, θα πρέπει να ζητήσετε να σας εκδώσουν
φωτοαντίγραφο της αιτήσεως, επί του οποίου ο υπάλληλος που την παρέλαβε θα
βεβαιώσει την παραλαβή και θα θέσει ημερομηνία, υπογραφή και ονοματεπώνυμο.
Οπως επισημαίνει η νομική ομάδα του ΙΝΚΑ, αν ο πάροχος ενέργειας αρνηθεί να
χορηγήσει αντίγραφο της σύμβασης, αυτό μπορεί να προκαλέσει και την παρέμβαση
του Συνηγόρου του Καταναλωτή.
Σε ό,τι αφορά το κόστος,
αυτό είναι ιδιαίτερα «τσιμπημένο», καθώς για τη συμμετοχή απαιτείται η εγγραφή
στο ΙΝΚΑ, ύψους 20 ευρώ, η οποία καταβάλλεται άπαξ και στη συνέχεια για κάθε
βαθμό δικαιοδοσίας, δηλαδή για την άσκηση της αγωγής στο πρωτοδικείο.
Για την εισαγωγή της
υπόθεσης στο εφετείο και, τέλος, για την αναιρετική δίκη ενώπιον του Αρείου
Πάγου το κόστος είναι 50 ευρώ ανά συμμετέχοντα και ανά βαθμό δικαιοδοσίας.
Δηλαδή, μπορεί να φτάσει τα 170 ευρώ. Ωστόσο, εάν κάποιος είναι ήδη μέλος του
ΙΝΚΑ, απαλλάσσεται από το κόστος εγγραφής στην οργάνωση, αλλά επιβαρύνεται
κανονικά για τα υπόλοιπα κόστη.
Η γραμματεία της
συλλογικής αγωγής βρίσκεται στην οδό Ηρώδου Αττικού 6, στο Χαλάνδρι, και
λειτουργεί Δευτέρα – Παρασκευή από τις 9 π.μ. έως τις 5 μ.μ. (πάντα τηρουμένων
των εκάστοτε ισχυόντων υγειονομικών πρωτοκόλλων). Πριν από την επίσκεψή σας και
προς αποφυγή πολύωρης αναμονής και ταλαιπωρίας είναι αναγκαίο να κλείσετε
τηλεφωνικά ραντεβού στο τηλέφωνο 211-0135199.
Γιατί επιλέχθηκε
συλλογική αγωγή – Πότε αναμένεται η απόφαση Οπως εξηγεί το ΙΝΚΑ, επελέγη η
κατάθεση συλλογικής αγωγής ως το ύψιστο ένδικο βοήθημα που παρέχεται στις
ενώσεις καταναλωτών και τους καταναλωτές, βάσει του νόμου 2251/1994. Ερευνητέα
καθίσταται αποκλειστικώς η βλάβη των συλλογικών καταναλωτικών συμφερόντων από
την προσβαλλομένη ως παράνομη συμπεριφορά των προμηθευτών. Με τη συλλογική
αγωγή επιδιώκεται αφενός μεν να αναγνωριστεί αυτή η συμπεριφορά ως
αντικαταναλωτική και παράνομη και αφετέρου να απαγορευτεί η επανάληψη της
συμπεριφοράς αυτής για το μέλλον.
Η συλλογική αγωγή
εκδικάζεται με ειδική διαδικασία (εκουσία δικαιοδοσία) ενώπιον του Πολυμελούς
Πρωτοδικείου της Αθήνας. Πρακτικά αναμένεται να οριστεί δικάσιμος εντός 2-4
μηνών από την κατάθεση της αγωγής. Ο νόμος παρέχει προθεσμία οκτώ μηνών στο
δικαστήριο για να εκδώσει την απόφασή του, η οποία αρχίζει από τη λήξη της
εκδίκασης της υπόθεσης στο ακροατήριο.
Δεν υπάρχει
δυνατότητα ακριβέστερης εκτίμησης σχετικά με τον χρόνο έκδοσης απόφασης. Εντούτοις,
λόγω της μεγάλης κοινωνικής σημασίας του θέματος (ακόμα και για την εθνική
οικονομία), το ΙΝΚΑ εκτιμά ότι η απόφαση θα εκδοθεί σχετικά άμεσα, δηλαδή εντός
τριών ή τεσσάρων μηνών.
Εφόσον το δικαστήριο
δεχτεί την αγωγή και κηρύξει την απόφασή του προσωρινά εκτελεστή, τότε
απαγορεύει την εκάστοτε κριθείσα ως παράνομη συμπεριφορά του προμηθευτή, πράγμα
το οποίο επιδρά άμεσα σε όλους τους συμμετέχοντες στην αγωγή. Οσοι δεν
συμμετέχουν στην αγωγή θα μπορούν μόνο έμμεσα να ικανοποιηθούν από το δεδικασμένο
που θα παραχθεί (και το οποίο κατά το νόμο ισχύει έναντι όλων), όταν η απόφαση
καταστεί αμετάκλητη (δηλαδή, μετά την έκδοση απόφασης από τον Αρειο Πάγο).
Καθώς ο κάθε πάροχος
έχει δικούς του συμβατικούς όρους, θα ασκηθούν περισσότερες της μίας συλλογικές
αγωγές, με στόχο να εισαχθούν ενώπιον της Δικαιοσύνης τουλάχιστον οι 20 γνωστοί
στο ΙΝΚΑ πάροχοι που δραστηριοποιούνται στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας αυτή τη
στιγμή και επιβάλλουν εις βάρος των καταναλωτών πρόσθετα κόστη μέσω της ρήτρας
αναπροσαρμογής.
Οπως εξηγεί η οργάνωση, «έχουμε εντοπίσει 20 παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας -ΔΕΗ, Protergia, Elpedison, ΗΡΩΝ, WATT+VOLT, ΖΕΝΙΘ, Volton, NRG, Φυσικό Αέριο, Volterra, KEN, OTE Estate, ΕΛ.ΤΑ. Ενέργεια, Green, EΛINOIΛ, PetroGaz Energy, Solar Energy, BIENEP, Nova Energy, We Energy- και πρόθεσή μας είναι να ασκηθούν συλλογικές αγωγές κατά κάθε παρόχου, ο οποίος επιβαρύνει τους καταναλωτές με ρήτρα αναπροσαρμογής.
Εάν προκύψουν κι άλλοι πάροχοι που επιβάλλουν πρόσθετες επιβαρύνσεις μέσω της ρήτρας αναπροσαρμογής, τότε θα ασκηθούν πρόσθετες συλλογικές αγωγές, ώστε να καλυφθούν όλοι οι καταναλωτές που θα απευθυνθούν στο ΙΝΚΑ».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου