Τρίτη 11 Μαρτίου 2014

ΟΤΑΝ ΟΙ ΝΕΟΙ ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ

 

Η είδηση αυτή καθ' εαυτή έχει βραχύ ορίζοντα: μια ομάδα 25 φοιτητριών και φοιτητών πήραν (για δεύτερη χρονιά, πέρσι ήταν 12) μια ιδιότυπη στήριξη από τις υποτροφίες Αγγελοπούλου CGIU, για να στήσουν ο καθένας/η καθεμιά ένα πρόγραμμα με χρηματοδότηση/seed money 10.000 ευρώ, είτε σε πρότυπες καλλιέργειες, είτε σε δημόσια υγεία, είτε στην καταπολέμηση της φτώχειας. Εκείνο όμως που κουβαλάει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, είναι πόσο out-of-the-box κινούνται οι πρωτοβουλίες των φετινών υποτρόφων. Και πόσο η προσέγγισή τους δείχνει, αποκαλύπτει, πόσο έχει αλλάξει η Ελλάδα το 2014 (ακόμη και σε σχέση με το 2013, δηλαδή κυριολεκτικά χθες...). Δείτε χαρακτηριστικά:

•Τρεις διαφορετικοί υπότροφοι, ανεξάρτητα σκεπτόμενοι, πρότειναν σχήματα εθελοντικών/δωρεάν μαθημάτων, φροντιστηριακού χαρακτήρα, προς υποψηφίους εισαγωγής σε ΑΕΙ (ή και στη φάση Γυμνάσιου/Λυκείου). Είτε στα πλαίσια πρόσωπο-με-πρόσωπο διδασκαλίας, είτει ντερνετικά/e-tutorials, ο στόχος είναι να καταστεί διαθέσιμη μια διδασκαλία υψηλού επιπέδου χωρίς κόστος για τις οικογένειες, σε μια εποχή όπου το κόστος των φροντιστηρίων είναι δυσβάστακτο (αλλά και η ανάγκη της πρόσβασης στο πανεπιστήμιο για να ξεφύγουν τα παιδιά, φαντάζει ισχυρότερη παρά ποτέ). Εδώ, δυο πρόσθετες παρατηρήσεις: εκείνοι που πρότειναν αυτά τα σχέδια, σαφώς θέλουν να «επιστρέψουν» σε άλλους εκείνο που οι ίδιοι κέρδισαν.

Είναι, δε, τελείως ανόμοιοι: οι μεν απο την ελίτ της αθηναϊκής παιδείας και με καριέρα υψηλής πτήσης, οι άλλοι από οικογένεια μεταναστών στην Κρήτη με πείσμα και αντοχές. Η δεύτερη παρατήρηση: στη διαδικασία επιλογής, ρωτήθηκαν οι προτείνοντες μήπως θα 'πρεπε να υπάρχει ένα μικρό κόστος, κάτι σαν δίδακτρα, ώστε να εξασφαλίζεται η συνέπεια όσων παρακολουθούν τα προγράμματα. «Μπα, ξέρετε, τα παιδιά το έχουν τόσο ανάγκη, που ακόμη και το μάθημα που γίνεται Κυριακή στις 9 το πρωί -γιατί διδάσκει μαθηματικά απόφοιτος Χάρβαρντ, που δουλεύει σε εταιρεία συμβούλων και δεν έχει άλλο χρόνο... -δεν έλλειψε ποτέ, κανείς!»

•Σε επίπεδο των πιο out-of-the-box σχεδίων, σημειώστε την πρόταση για χρήση τεχνολογίας 3D απεικόνισης έργων τέχνης των Ελληνικών μουσείων, ώστε να μπορούν άνθρωποι με πρόβλημα όρασης να αποκτούν την αίσθηση των έργων τέχνης. Ή, πάλι, την πρόταση για να στηθεί ένα διαδραστικό website, όπου πολίτες θα μπορούν να καταθέτουν επισημάνσεις προβλημάτων και παράπονα από τον τόπο ή/και την εμπειρία τους -αλλά, προσοχή!, με την προϋπόθεση να προτείνουν πειστικές λύσεις/διεξόδους. («Back to the Agora»/Επιστροφή στην Αγορά...).

•Στα πικρά περιθώρια της ζωής, μια πρόταση στήνει πρόγραμμα προστασίας της υγείας και ευαισθητοποίησης στα ακραία προβλήματα υγείας των φυλακισμένων, ενώ άλλη επιδιώκει να στρατεύσει νομικούς και γιατρούς/ψυχιάτρους στον καθορισμό της νομικής ικανότητας ατόμων με νοητικά προβλήματα, Alzheimer's, κ.ο.κ.

•Στον χώρο, πάλι, της αγροτικής παραγωγής, μια πρόταση θέλει να δημιουργήσει χρήσιμες μορφές παρουσίασης και εμπορίας του θρυλικού δίκταμου, ενώ άλλη να προλάβει και να καταπολεμήσει τον δάκο της ελιάς, με την χρήση ηλεκτρονικής τεχνολογίας. Ας σταθούμε εδώ. Μια τελευταία παρατήρηση: πολύ περισσότερο από πέρσι, οι φετινές υποτροφίες αφορούν projects που είτε μπορούν να ελπίζουν σε εμπορική χρήση, είτε πάντως να προσδοκούν δική τους βιωσιμότητα/sustainability. Σημείο των καιρών...

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου