Πέμπτη 24 Σεπτεμβρίου 2015

Η ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ Ο ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΗΣ

 

Σ να π τ ρθρα του τ 2014 νν πουργς (πρώην θνικς) Παιδείας κα (τι) Θρησκευμάτων Νίκος Φίλης δηλώνει τ διαφωνία του μ τν πρόταση κάποιων βουλευτν γι ποινικοποίηση τς ντίθεσης στν ποψη τι συνέβη Γενοκτονία τν χριστιανικν Μικρασιατν (λλήνων, ρμενίων κ..). Τ πιχειρήματα πο παραθέτει εναι τ ξς:

1. ναγνώριση π τν κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ τς Γενοκτονίας ταν μ πιστημονική, φειλόταν σ σωτερικς κομματικς πιέσεις (λόμπυ Ποντίων ντς το παπανδρεϊκο ΠΑΣΟΚ) κα σ διάχυτες θνικιστικς φαντασιώσεις περ περικύκλωσης τς Τουρκίας.

2.Τ τι δν πίστευε τ λληνικ κράτος τι διαπράχτηκε Γενοκτονία τν μικρασιατν λλήνων λλ τν ναγνώρισε γι κομματικος λόγους ποδεικνύεται κατ τν Ν. Φίλη πίσης π τ γεγονς τι τ κράτος δν πρόβαλλε ποτ στος διεθνες ργανισμος τέτοιο θέμα σ ντίθεση πρς τος ρμένιους πο πίμονα ζητοσαν τν διεθν ναγνώριση τς δικς τους γενοκτονίας π τν Τουρκία. ντίθετα, ο μεταγενέστερες λληνικς κυβερνήσεις ποβάθμισαν τ θέμα, μετ μάλιστα κα τν ντίδραση τς Τουρκίας.

3.πρξε θνοκάθαρση, αματηρ κδίωξη, μότητες, λλ χι γενοκτονία.

4. ρος γενοκτονία μφανίστηκε μετ τ 1945 (ρα πεται το διαστήματος 1914-1922).

5. διος ρος παραπέμπει σ «βιομηχανικ σχεδιασμένη κρατικ πιδίωξη ξαφάνισης νς λόκληρου θνους», «που κι ν κατοικε ατό». ρα –ννοε ρθρογράφος–, φο δν ξοντώθηκαν λοι ο Μικρασιάτες, δν φίσταται γενοκτονία.

6.Στν διο ρο - τ γενοκτονία- «δεν εμπλέκονται εδαφικές διεκδικήσεις». ρα, συμπεραίνει ρθρογράφος, φο τ λληνικ κράτος διεκδίκησε τν ωνία, δν τίθεται θέμα γενοκτονίας.

7.π μισ αώνα μετ τ λοκαύτωμα τν βραίων κανες δν χαρακτήρισε γενοκτονία λλες, μεταγενέστερες σφαγές. Μετά, ρχισε ν χρησιμοποιεται χρησιμοθηρικ ρος, σημασία το ποίου διευρύνθηκε, λλ σ κάθε περίπτωση πρχε κοιν κα διεθνς ποδοχ τς χρήσης του προκειμένου ν γίνεται λόγος γι «γενοκτονία».

8.Ποτ μέχρι τώρα στν λληνικ στορία δν διδασκόμασταν γι Γενοκτονία λλ γι Καταστροφή. λλαγ ατ συνεπάγεται τν πιδίωξη γι μεροληπτικ στορία κα «απόπειρα μετάλλαξης της ιστορικής εμπειρίας και των γεγονότων».

9.πως κα παλιά, τσι κα πρόσφατη ναφορ στν μικρασιατικ γενοκτονία εναι πολιτικάντικη. λα τ πιχειρήματα εναι συζητήσιμα, ν χι σαθρά.

1. & 9.κόμη κι ν φείλεται σ μικροπολιτικς σκοπιμότητες ναγνώριση τς γενοκτονίας, δν σημαίνει τι φείλεται μόνο σ ατές. πάρχει κα περίπτωση στν ποία μι μάδα το πληθυσμο (Μικρασιάτες κα Πόντιοι), τς ποίας ποψη κα μπειρία γι τ γεγονότα το 1914-1922 δν εχε ς τότε νσωματωθε στν δεολογία το λληνικο θνοκράτους, ντως ν κολούθησε σωκομματικς τακτικς πίεσης λλ μ σκοπ ν πετύχει ναν δίκαιο στόχο, ν τν εσακούσει πιτέλους τ θνος κα ν νσωματώσει τν μπειρία της στν κοιν νεοελληνικ ντίληψη. Ατό, τ μέσα, δν ποδεικνύει τν νυπαρξία γενοκτονίας.

2.Τ τι τ λληνικ κράτος μετ τν ναγνώριση δν κανε τίποτε γι ν προωθήσει στ διεθν κοινότητα τν ποψη πς συνέβη γενοκτονία δν ποδεικνύει οτε τν νυπαρξία γενοκτονίας οτε τι δν τν πίστευε τ διο. 

Μ δεδομένο τν δυναμία κι ξάρτηση τς λλάδας, τν τυφλ προσκόλληση τν πολιτικν της στς συμμαχίες κόμη κα στς περιπτώσεις που προτεραιότητα πρέπει ν χει τ θνικ συμφέρον κι χι τ συμμαχικό, καί, τέλος, τν ρνηση ν διανοηθον μι πι νεξάρτητη ξωτερικ πολιτική, ταν ναπόφευκτο ν μν προωθήσουν τν πόθεση τς διεθνος ναγνώρισης τς Γενοκτονίας –κόμη κι ν πίστευαν τι συνέβη γενοκτονία – κα ν λουφάξουν μ τς πρτες τουρκικς ντιδράσεις. 

Μ λλα λόγια, τ τι ο ρμένιοι πολιτικο σ ντίθεση μ τος λληνες, στάθηκαν στ ψος τν περιστάσεων κα τν παιτήσεων το λαο τους δν φείλεται ποχρεωτικ στ τι μόνο ο ρμένιοι κι χι κι ο Μικρασιάτες πέστησαν Γενοκτονία. Μπορε ν φείλεται στ τι δν εχαν ν χάσουν τίποτε, σ ντίθεση μ τος λληνες πολιτικούς, ο ποοι μπορε κα ν ντιμετωπίζονται μ χθρικ τρόπο π τς πικυρίαρχες δυνάμεις, ν πέφτουν σ δυσμένεια κα τελικ ν παύονται π ατές. 

 λλωστε, θ ταν κομψο ( μεταμοντέρνο) ν ποστηρίζεται τι δν πρξε ρμενικ γενοκτονία προτο τν ναγνωρίσει μέρος τς διεθνος κοινότητας. Κα θ ταν κόμη πι στεο ν γίνεται ρνηση τς γενοκτονίας ν τορκοι στορικο χουν κάνει λόγο γι γενοκτονία τν λλήνων.

3. ντιπαραβολ θνοκάθαρσης κα γενοκτονίας εναι λανθασμένη. Τόσο γιατ στν προνεωτερικ θωμανικ Ατοκρατορία δν πρχαν… φορνοι κα βιομηχανικς ποδομς οτε μποροσε ν γίνει τεχνικς-ρθολογικς σχεδιασμς ξόντωσης, σο κα γιατ στ γενοκτονία μπορε ν συμπεριληφθε θνοκάθαρση λλ κα γιατ ο θωμανο δν εχαν πρόβλημα μ τν συνδυασμ τν δυ πιδιώξεων.  

διαδικασία τν κτοπισμν κα τν σκεμμένων κακουχιν, τ ξεραν τ φαντάζονταν ο θωμανοί, κα τ σχεδίασαν (π.χ. παραμον στν παιθρο π χαμηλς θερμοκρασίες πειτα π ποχρεωτικ λήψη λουτρο, μ σταμάτημα τς πορείας γι περίθαλψη τν γυναικν πο γεννοσαν κ..), θ δηγοσε τόσο στν ξόντωση σημαντικο τμήματος τν κτοπιζόμενων (γυναικόπαιδα, ρρωστοι), σο κα στν ριστικ πομάκρυνση τν πολοίπων, πο θ πιβίωναν, π τν πατρίδα τους. 

Εναι στν καλύτερη περίπτωση τυχς ν ποστηρίζεται τι ο θωμανο δν σκέφτηκαν τν πόθεση τς ξόντωσης τν Μικρασιατν δι το παρατεταμένου κα μ προσχεδιασμένες κακουχίες κτοπισμο. θνοκάθαρση κα γενοκτονία δν λληλοαποκλείονται.

4., 5. & 6 τι ρος γενοκτονία πρωτοεμφανίστηκε μετ τ 1922 δν σημαίνει κάτι. Γενοκτονίες κα πόπειρες ξόντωσης μ κάθε τρόπο τν χθρικν πληθυσμν παρατηρονται σ κάθε ποχή, μόνο τ μέσα λλάζουν. 

  ποψη το Ν. Φίλη τι γενοκτονία φίσταται μόνο ν πιχειρηθε ξόντωση λου το πληθυσμο δείχνει (στν καλύτερη περίπτωση) τν γνοιά του κα τ τι μιλ γι γενοκτονία χωρς ν χει κν διαβάσει τν ρισμ τς γενοκτονίας π τν ΟΗΕ (http://www.hrweb.org/legal/genocide.html ρθρο 2ο). 

Στν ρισμ ρητ χαρακτηρίζεται γενοκτονία χι πλς κάθε πράξη μ σκοπ τν ξόντωση λης τς (θνοτικς κ..) μάδας λλά, πίσης, κα τμήματός της. Δν χρειάζεται ν πάρχουν πράξεις μ σκοπ τν ξόντωση λων τν Μικρασιατν, ρμενίων κ.λπ.: Τ τι δν ξοντώθηκαν λοι ο Μικρασιάτες δν ποδεικνύει τι δν εναι πιστημονικ γκυρη ναγνώριση τς γενοκτονίας τους. 

Οτε Σύμβαση γι τν Πρόληψη κα Τιμωρία το γκλήματος τς Γενοκτονίας θέτει ς προϋπόθεση γι ναγνώριση μις γενοκτονίας τ ν ατ γινε στ πλαίσια δαφικν διεκδικήσεων χι.

7.τι μετ τ 1945 κα γι πολ καιρ δν χρησιμοποιήθηκε γι λλες περιπτώσεις ρος γενοκτονία δν ποδεικνύει τι στν Μικρ σία δν πραγματοποιήθηκε γενοκτονία κ μέρους τν Τούρκων λλ πλς τι μετ τν Β’ Π.Π. κολούθησε μι μακρ σχετικ ερηνικ περίοδος ο φρικαλεότητες τς ποίας ταν λιγότερες σ σύγκριση μ τς φρικαλεότητες το Β’ Παγκοσμίου.  

λλ ατ δν λέει ν ταν χι γενοκτονία σα συνέβησαν κατ τ δεκαετία το 1910 κα πρν τν σχετικ μεγάλη μεταπολεμικ ερηνικ περίοδο. Οτε πιθαν χρησιμοθηρικ διευρυμένη χρήση του στν α, β, γ περίπτωση ποδεικνύει τι δ περίπτωση, στ Μικρ σία, εναι παρόμοια κα τι κα σ ατν δν εναι κατάλληλος ρος γενοκτονία.  

λλωστε, ἐὰν διεύρυνση το ρου χει γίνει ποδεκτή, τότε κόμη κα μ βάση τ νομικίστικα κα σχολαστικ κριτήρια τν ρνητν τς γενοκτονίας τν Μικρασιατν ο ρνητς πρέπει πλέον ν μν τν ρνονται.

8 τι ποτ δν διδασκόμασταν ς τ 1990 τν Γενοκτονία λλ μόνο τν Καταστροφ δν ποδεικνύει τν γκυρότητα τς παλις τς νέας ρμηνείας. Τν λλαγ ατ στν ρμηνεία μπορομε ν τν δομε κι τσι: ς τ 1990 τ δόγμα τς λληνοτουρκικς φιλίας πέβαλε τν ξαναγκασμ σ σιωπ τς στορικς μπειρίας το νς τρίτου το λληνικο πληθυσμο

Τ δόγμα ατ σπάζονταν τόσο νατοϊκ-φιλότουρκη Δεξι σο κα κάθε πόχρωσης ριστερ ποία ντιμετώπιζε τος σφαγες ς ντιιμπεριαλιστές. Μεσοπολεμικά, πρχε νάμνηση τς ττας ποία χρησιμοποιετο τρομοκρατικ πρς σους δν ποδέχονταν τ σιωπή (μαζ μ τ μεσα προβλήματα πιβίωσης), ν μεταπολεμικ πρχε ξάρτηση τς χώρας π τ Δύση. 

Κάποια στιγμή, στ δεκαετία το 1990, κα λόγω τν γεγονότων το 1989-1991 παρουσιάστηκε πρόβλημα μ τ δυνατότητα τς ριστερς ν πιβάλλει στν λληνικ κοιν γνώμη τς μειοψηφικς μεσοπολεμικς κα σοβιετόδουλες φήγησεις της γι τ γεγονότα το 1922 ν παράλληλα Δεξι βλεπε τν χθρότητα τν πεμβάσεων τν δυτικν Συμμάχων της στ Βαλκάνια. τσι, δημιουργήθηκε μι ρωγμή στν ρμηνεία το 1922, τν ποία κτοτε νέλαβαν ν κλείσουν πολλοί.

σον φορ, τώρα, τ θέμα τς παγόρευσης τς ρνησης τς γενοκτονίας, πρέπει κανες ν φαρμόζει δια ντιμετώπιση σ κάθε περίπτωση κα ν μν παριστάνει στν μία περίπτωση τν δημοκράτη ν στν λλη τν φιλελεύθερο πλουραλιστή. 

Ετε πρέπει ν γίνει δεκτ τι ρισμένα πράγματα εναι διαπραγμάτευτα γι μι κοινωνία κα γι σους χουν θέση σ ατήν, ετε πρέπει κανες ν εναι μέχρι τελικς πτώσεως φιλελεύθερος κα μεταμοντέρνος. Κα τ δυ εναι συζητήσιμα, φυσικά, λλ ατ πο εναι παράδεκτο εναι πιλεκτικ ποδοχ τν δυ ατν ντιλήψεων. 

 ν γι λλες γενοκτονίες πρέπει ν φίσταται δίωξη σ περίπτωση ρνησής τους, τότε τ διο πρέπει ν γίνεται κα γι τν μικρασιατική. ν δν πρέπει ν διώκεται ρνηση γι μία γενοκτονία, δν πρέπει ν διώκεται γι καμμία λλη. 

Μισόλογα προκειμένου ν ροκανίζεται λληνικ θνικ ταυτότητα κα ν συνεχίζεται γενοκτονία ρμενίων, βραίων λλήνων στ πίπεδο τς συλλογικς μνήμης τους δν χουν νόημα.
 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου